top of page

Krachttraining maakt je gelukkig

Dat krachttraining goed is voor je lichaam, dat weet iedereen, maar het heeft ook een enorme impact op je mentale gezondheid. Kort gezegd maakt krachtraining (en eigenlijk sporten in het algemeen) je gewoon gelukkiger.



Een beter humeur dankzij geluksstofjes

Tijdens het sporten maakt je lichaam verschillende stoffen aan waar je gelukkig van wordt. Je lichaam produceert deze zogenoemde gelukshormonen al na zo’n 20 tot 30 minuten bewegen. Tijdens het sporten, en dus ook tijdens krachttraining, komt er endorfine vrij. Door dit 'geluksstofje' krijg je meer energie en ben je minder moe. Ook komen er andere stoffen vrij die zorgen voor een gelukkig en energiek gevoel, zoals dopamine, serotonine en adrenaline. Na afloop van een stevige workout voel je je waarschijnlijk moe, maar wel gelukkig en voldaan.


Sporten vermindert stress

Krachttraining werkt ook ontspannend. Op het moment dat je lichaam in beweging is, ben je bezig met ontstressen. Wanneer je intensief beweegt, ben je gefocust en doorbreek je je denkpatronen en piekergedrag. Men zegt niet voor niets dat je met sporten je hoofd leeg maakt. Dit schept ruimte voor nieuwe ideeën en creativiteit.

Door te sporten verlaag je trouwens ook de hoeveelheid cortisol - ook wel het 'stresshormoon' genoemd - in je lichaam, waardoor je je meer ontspannen voelt. Maar let op: wanneer je te lang en te intensief sport, maakt je lichaam wel extra cortisol aan. Het is dus belangrijk om je lichaam ook voldoende tijd te geven om te herstellen.


Slapen als een roosje

Van veel sporten ga je beter slapen. Uit onderzoek blijkt dat je door krachttraining gemakkelijker in slaap valt en minder vaak wakker wordt 's nachts. Dat beter slaappatroon heeft niet alleen te maken met vermoeidheid, maar ook met de betere aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Doordat je beter en langer slaapt heb je de volgende dag ook meer energie en een beter humeur. Win-win!


Fit en sterk

Krachttraining verbetert de gezondheid van je hart- en bloedvaten. Zo verlaag je de risico’s op een hoge bloeddruk en hoog cholesterolgehalte. Maar het gaat ook botontkalking tegen. Door te trainen worden je spieren sterker, dus gaan je botten zich aanpassen aan de steeds sterker wordende spieren en daarmee vergroot je je botdichtheid. Met een fit en sterk lichaam heb je meer energie en het maakt je leven ook een stukje makkelijker. Je kan bijvoorbeeld zonder moeite die trappen op je werk beklimmen of lopen om de bus te halen zonder dat doodop bent.


Krachttraining is voor iedereen

Wij geloven dat krachttraining voor iedereen voordelen kan bieden. Nee, je gaat niet plots veranderen in een bodybuilder. Het zorgt er juist voor dat jij sterker wordt en minder kans hebt op blessures en klachten.


Ben je van plan om te starten met krachttraining? Dan geven we al enkele tips mee:

  • Warm op. Goed opwarmen voor je aan een training begint is heel belangrijk, zo vermijd je blessures.

  • Voer oefeningen correct en gecontroleerd uit. Voer je oefeningen traag en gecontroleerd uit, zo versterk je je spieren het meeste. Zorg ervoor dat je de oefeningen juist uitvoert, laat je in het begin zeker begeleiden als je nog geen ervaring hebt.

  • Cool-down. Hou je spieren en gewrichten soepel door na je training goed te stretchen.

  • Pas je voeding aan. Je haalt het meeste uit je krachttraining door ook te kiezen voor gezonde voeding die je lichaam echt voedt. Denk hierbij aan volkoren producten, groenten, gezonde vetten en eiwitten. En drink ook zeker voldoende water.

  • Rust voldoende. Je spieren hebben tijd nodig om te kunnen herstellen en sterker te worden.


Met de juiste begeleiding ben je zeker dat je de meeste en juiste impact maakt op je lichaam en gezondheid. Bij inBeweging kan je kiezen voor persoonlijke begeleiding bij jouw krachttraining van onze coach Lisse of je kan de groepslessen 'Powerful inBeweging' volgen.

0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page