Tips voor zelfzorg tijdens de herfst en winter.



Dankzij Nina Mouton staat zelfzorg weer helemaal op de kaart. “Zelfzorg is niet in bad gaan met een bruisbal. Het gaat over veel meer dan dat!” En daar zijn we helemaal mee akkoord. Extra aandacht voor je eigen mentale welzijn is essentieel voor je geluk. Wij geven je dus graag wat tips mee voor echte zelfzorg tijdens de komende donkere maanden.


Ga naar buiten

Ook in de herfst en winter is het zo belangrijk om elke dag even buiten te zijn. Je kon het al lezen in onze vorige blogpost. Wanneer de zon zich laat zien, ga dan even naar buiten en geniet!


Maak het binnen gezellig

Te vroeg om de kerstboom te zetten? Nee hoor. Die lichtjes en de gezellige sfeer zijn fantastisch voor ons gemoed. Creëren een leefomgeving die warm en gezellig aanvoelt, en maak voor jezelf een plekje waar je je even kan terugtrekken wanneer je rust en stilte nodig hebt.


Plan beweegmomenten in

Wat ze zeggen over sporten en endorfine is helemaal waar: sporten maakt hormonen aan die je een gelukkig gevoel geven. En echt elke vorm van sport is goed: wandelen, dansen met je vriendinnen, fietsen,… Zolang je maar beweegt!

Heb je toch wat extra motivatie nodig? Schrijf je in voor een groepsles. Een sportles is trouwens ook ideaal om te combineren met je sociale contacten. Niets zo leuk als een beweegmomentje samen met vriendinnen.


Luister naar je lichaam.

Geen gemakkelijke opdracht, weten wat je lichaam nodig heeft. Maar neem elke dag even de tijd om te verstillen en te checken wat je lichaam nodig heeft. Zorg voor voldoende slaap en rust. Kies eten dat je lichaam echt voedt en plan beweegmomenten in.


Praat erover

Winterblues is geen mythe. Voel je je neerslachtig of lukt het even niet. Blijf er zeker niet mee zitten. Goed voor jezelf zorgen is niet altijd gemakkelijk en een luisterend oor kan wonderen doen. Deel je gevoelens met vrienden of familie of maak een afspraak bij onze psycholoog.


Plan mini genietmomentjes in

Plan elke dag iets in dat je leuk vindt. Dit moeten geen grote dingen zijn, juist de kleine dagelijkse gelukjes maken veel verschil. Een tasje thee met een boek. Rustig je tasje koffie drinken voor de dag start. Een korte wandeling na het werk.


Neem pauzes weg van je werkplek

Het is zo verleidelijk om gewoon door te werken, want die takenlijst blijft maar groeien. Toch is het zo belangrijk om rustmomentjes te nemen tijdens de dag. Blijf tijdens je pauze niet aan je bureau zitten, maar wandel even rond of ontmoet collega’s. Heb je meer tijd, plan eens een wandelpauze in.

0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven